خالق عروسک سنجد : عروسکها را به تئاتر شهر و تالار وحدت راه نمیدهند
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۱۹۷۵۵
محمد اعلمی، یکی از هنرمندان فعال تئاتر عروسکی گرچه از موفقیت نمایشهایش در سالنهای مختلف تئاتر خوشحال است اما این دلگیری را دارد که چرا نمایشگران عروسکی را به مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت، راهی نیست.
این هنرمند تئاتر که بیشتر در حوزه نمایش عروسکی فعال است، از مشکلات هنرمندان این حوزه برای گرفتن نوبت اجرای عمومی در مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت و همینطور وضعیت برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی در فضای مجازی سخن گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اعلمی قصد داشت نمایش «سنگ صبور» را بر اساس افسانههای کهن آذربایجان در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک روی صحنه ببرد، اما بعد از مدتی از اجرای این نمایش در جشنواره منصرف شد.
او در گفتگویی توضیح داد که اگرچه به لزوم برگزاری جشنواره نمایش عروسکی و بهرهگیری برگزارکنندگان آن از ظرفیتهای فضای مجازی در شرایط کنونی واقف است، اما نتوانسته با تغییر در شیوه اجرا ارتباط برقرار کند.
اعلمی که خالق عروسکهای خاطرهانگیز و ماندگاری چون «سنجد» و «چرا» است،گفت: قرار بود با نمایش «سنگ صبور» در بخش صحنهای- بزرگسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک حضور داشته باشم. طرح اولیه این نمایش را نوشته بودم ولی بعدا ترجیح دادم در این دوره از جشنواره شرکت نکنم.
اعلمی درباره این کنارهگیری توضیح داد: پیش از درگذشت گلزار محمدی (دبیر این جشنواره) و در زمانی که هنوز شیوع ویروس کرونا، شرایط از پیش تجربهنشده فعلی را ، پدید نیاورده بود و روال برگزاری جشنواره همچون سالهای گذشته بود، نه به ناچار با بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی، به درخواست دبیر فقید جشنواره هجدهم قرار شد با نمایش «سنگ صبور» در این رویداد حضور داشته باشم. نمایشی براساس قصه شناختهشده «سنگ صبور» که تولید تازه بود و در حال ساخت عروسکهای آن با شاگردانم بودم.
عروسکساز و سرپرست گروه عروسکگردانان «شهر موشها ۲» ادامه داد: واقعیت این است که هرچند کاملا به لزوم برگزاری جشنواره و بهرهگیری برگزارکنندگان آن از ظرفیتهای فضای مجازی در شرایط کنونی واقفم اما به شخصه نتوانستم با این تغییر در شیوه اجرا ارتباط برقرار کنم و در این زمینه توجیه نشدم که چه باید کرد و این منجر به انصرافم شد.
او که سابقه ساخت عروسکهایی خاطرهانگیز و ماندگار در حافظه تاریخی یک نسل را در کارنامه دارد، در پاسخ به این که آیا چنین موفقیتی را برای عروسکهایش پیشبینی میکرده است یا خیر، توضیح داد: شاید این از خوشاقبالی من بوده که بعضی عروسکهایم مانند «سنجد»، «چرا»، عروسکهای «شهر بستنیها» و... در خاطرهها مانده و واقعیت این است که هنگام ساخت چنین ماندگاریای را تصور نمیکردم. پیش آمده است که عروسکی را با عشق تمام ساختهام اما به دلایل مختلف چنین استقبالی را تجربه نکرده ام. عروسکساز یکی از عوامل ماندگاری اثر است و این مسئله با صداپیشه، عروسکگردان، نویسنده و کارگردان نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد.
کارگردان نمایش عروسکی «کدو زری» در پاسخ به این پرسش که کارکرد جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک را در عرصه نمایش عروسکی ایران چگونه میبینید، گفت: کمی به عقب برمیگردم، به سال ۱۳۶۸ که جشنواره عروسکی تهران- مبارک آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۷۱ به صورت سالانه و پس از آن به صورت دوسالانه برگزار شد. من از سال ۱۳۷۱ در جریان برگزاری این رویداد بودم و در سال ۱۳۷۳ برای اولین بار در آن دوره که پنجمین دوره برگزاری خود را پشت سر میگذاشت، شرکت کردم.
او اضافه کرد: واقعیت این است که نمیتوانم منکر تاثیر این رویداد بر فعالان عرصه نمایش عروسکی شوم. از خودم مثال میزنم که شرکت در جشنواره برایم مشوق تولید و اجرای عمومی بود. در واقع اگرچه جشنواره حکم ترکهای نامرئی را داشت که وادار به کار کردنمان میکرد اما نمیتوانم از آن به عنوان نقطه قوت این رویداد نام ببرم.
اعلمی تصریح کرد: روند کار باید به این صورت باشد که به عنوان مثال مدیرکل هنرهای نمایشی به سراغ منِ نوعی بیاید و حتی با بودجهای محدود، دعوت به تولید و اجرای عمومیام کند. زمانی که من پیش از شروع تمرین بدانم نیازی به دوندگی برای گرفتن نوبت اجرای عمومی نخواهم داشت، قطعا با فراغ بال و انگیزه بیشتری به کار میپردازم.
این عروسکساز، گرداننده عروسک و کارگردان نمایش عروسکی با اشاره به خاطرهاش از اجرای نمایش «کدو زری» در پانزدهمین جشنواره تهران- مبارک افزود: زمانی که نمایش «کدو زری» را به عنوان اثری عروسکی برای مخاطب عام، نه صرفا کودک و نوجوان، تولید کردم با مراجعه به مجموعه تئاترشهر پاسخی که به درخواست نوبت اجرای عمومی گرفتم این بود که «کار شما کار کودک است» و این توضیح که این اثر اگرچه عروسکی است اما برای عموم مخاطبان ساخته شده است و اگر کودکان از آن استقبال کردهاند از خوشاقبالی من است، فایدهای نداشت.
هرچند من در ادامه این اثر را در فرهنگسرای نیاوران، به لطف مرضیه برومند در سالن انتظامی خانه هنرمندان و به درخواست مدیر تئاتر شهرزاد در این تماشاخانه خصوصی روی صحنه بردم اما فراموش نکردم که ظاهرا ما نمایشگران عروسکی راهی برای ورود به مجموعه تئاترشهر و تالار وحدت نداریم، در حالی که این دو مکان، قطب تئاتر کشور هستند./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: جشنواره نمایش عروسکی شهر و تالار وحدت عروسکی تهران مجموعه تئاتر اجرای عمومی فضای مجازی تئاتر شهر سنگ صبور عروسک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخستوزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخهای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.
وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوههای صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیتها و موقعیتهایی که در آن قرار میگیرند، برقرار کند.
روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او میشود تا به دنبال تحقق رویاهای خود برود. سالها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را میبیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.
این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژها بیشتر شده است و موقعیتهای چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق میافتد.
وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفهای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنرهای نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایشهای درحال اجرا حمایت کنند.
شایان ذکر است که علی روحی فارغالتحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.
نمایش «عشق به دیکتاتورها کمکی نمیکند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیهکنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش میتوان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.
این نمایش از ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر